L’Europa, la selecció catalana i l’Hindú Club de Buenos Aires

08 Octubre 2020 Xavier Vidal
La selecció catalana. Moncho (Europa), quart per l’esquerra La selecció catalana. Moncho (Europa), quart per l’esquerra Biblioteca de l'Esport

Quina relació tenen entre sí l'Europa, l'Hindú Club de Buenos Aires i l'esport de la cistella? Us ho expliquem tot seguit.

D’aquí poc més de dos anys celebrarem el centenari del primer partit de bàsquet que es va disputar a tot l’estat. Recordem que el primer partit el van disputar l’Europa i el Laietà el 8 de desembre de 1922, amb el resultat de 8 a 2 pels nostres. Aquell bàsquet, com es pot imaginar pel resultat, poc tenia a veure amb l’actual. Els equips jugaven amb 7 jugadors per banda i les cistelles es penjaven de les porteries de futbol. Era un esport en constant evolució i que a casa nostre es trobava a les beceroles.

L’Europa va ser campió de Catalunya dues vegades (1924 i 1926). Els pioners i jugadors referència d’aquests dos títols pel nostre club van ser els Moncho, Palom, Lagarriga o Ribas entre altres. Els rivals, més enllà del Laietà, eren equips amb una certa influència de la colònia francesa que vivia a Catalunya com el Patrie, La France, o l’Americà Stars i tot seguit s’hi van sumar clubs com el Sants i el Martinenc. Anys desprès s’hi afegirien el FC Barcelona i l’Espanyol. L’any 1927, la Federació Catalana de Bàsquet, amb la voluntat de donar més difusió a aquest esport i amb l’ànim d’organitzar un gran espectacle esportiu, va fer punys i mànigues per tal de concertar un partit amistós amb l’Hindú Club de Buenos Aires, que estava de gira per Europa.

Els argentins van acceptar l’invitació i la Federació es va posar a treballar per tal de confeccionar una selecció catalana que disputaria el seu primer partit de la seva història. Es van pre-seleccionar 12 jugadors, que segons la denominació molt futbolística d’aquells moments (i que va existir fins els anys 50) van ser els següents... Defenses: Moncho (Europa), Montañés (Sants), Ramis (Gràcia) i Alberich (Laietà). Mitjos: Prat (Martinenc), Lagarriga (Europa). Davanters: Gelabert (Sants), Julià (Martinenc), Font (Europa), Guix (Laietà), Estany (Gràcia), Rodríguez (Gimnàs Tiberghien).

201008 hindu 1
Una jugada d'aquell partit / Foto: Biblioteca de l'Esport

El partit va ser previst pel dia 25 de març de 1927 al camp del Gràcia i els argentins van exigir jugar amb 5 jugadors i amb les normes del reglament internacional, que incloïen conceptes tant bàsics com conduir la pilota, driblar, fintar, llançar a cistella etc. Arribat el dia, la selecció catalana va sortir amb aquest quintet inicial: Prat, Moncho (Europa) Gelabert, Ramis i Rodoreda. A la segona part van jugar Estany i Alberich. L’Hindú Club va guanyar, com no podia ser d’una altra manera, molt fàcilment pel resultat de 16 a 50.

El més important, però, és que va donar una lliçó de bàsquet ‘modern’ que va impulsar aquest esport a casa nostra. Els espectadors i els jugadors catalans van quedar meravellats per la precisió dels llançaments a cistella dels argentins, per la seva tàctica i per la no menys sensacional exhibició de bàsquet que havien protagonitzat i van acomiadar els jugadors de l’Hindú amb una forta i llarga ovació.

Per tant, podem afirmar que l’Europa, a més de ser pioner per celebrar el primer partit de bàsquet i d’aconseguir dos campionats de Catalunya del màxim nivell d’aquell moment, també va tenir l’honor de presentar un europeista en el quintet inicial del primer partit de Catalunya com a selecció. I és que, com es diu en els entorns europeistes, sense l’Europa no s’entenen ni s’expliquen el futbol i el bàsquet en aquest país.